<$BlogRSDUrl$>

Friday, July 13, 2007

"Obviously"

Net als de rest van Nederland ben ook ik naar Harry Potter 5 geweest. Gisteren om 18.00 in de Pathé te Eindhoven met Karolina en Fiona. Het was echt lang geleden dat ik in een bioscoopzaal heb gezeten die zo goed vol zat, dus ik denk dat de bioscopen goede zaken doen met deze film.

Ik heb eigenlijk best zitten genieten en heb ook enorm veel gelachen. Ik blijf erbij dat ze steeds beter worden. En zolang je de films en boeken als twee aparte dingen ziet kun je van allebei ook waarderen. Natuurlijk zijn er veel afwijkingen tussen boek en film, maar dat is ook alleen maar logisch, want je kunt niet alle details in zo'n film proppen. Daarom zijn de meeste keuzes waarbij wordt afgeweken van het boek prima uit te leggen.

Ik was blij verrast door Sirius. In boek 5 vond ik hem onwijs irritant, waardoor ik al mijn sympathie voor hem verloor, terwijl hij in de film heel anders naar voren wordt gebracht. Dat ligt natuurlijk ook aan Gary Oldman. [we hebben nogal liggen zwijmelen met z'n 3-en] Op deze manier kon ik wel degelijk met hem meevoelen. Verder had Snape een aantal heerlijke scènes waarin optimaal gebruik werd gemaakt van de stem van Alan Rickman. [We konden niet ophouden met giebelen!] Umbridge haatte je eigenlijk al vanaf seconde 1 en zij was dan ook erg goed gecast. Gelukkig was Harry minder EMO in de film dan in het boek, maar hij was nog altijd irritant. Maar ja... pubers zijn nou eenmaal irritant op die leeftijd, dus dat klopt dan eigenlijk ook wel weer. Ik ben nog altijd een enorme fan van Neville en Ginny's getover was ook erg vermakelijk. Verder heb ik erg vaak gelachen, dus met de humor zat het ook wel goed.

Mijn conclusie is eigenlijk dat er natuurlijk weer véél te weinig Snape in zat, het jammer is dat we voortaan niet meer tegen Gary Oldman aan kunnen kijken, Lupin er wel erg bekaaid vanaf kwam, Ralph Fiennes een coole Voldemort is en de jeugdige acteurs erg hun best doen. All in all moet ik 'm absoluut nog een keer zien!

2 Comments:

Blogger Unknown said...

agreed! ik vond hem ook erg fijn, alle aanpassingen aan het boek was ik het mee eens, aangezien ik boek 5 verreweg het minst vind. behalve misschien de herinnering van Snape- ik miste Lilly! desondanks, hele lekkere film :)

18/7/07 09:55  
Blogger Unknown said...

All hail Ralph Fiennes and Alan Rickman!

Danen Rupert vond ik ook echt goed deze keer maar ik blijf erbij dat Emma Watson echt een beroerde actrice is...

14/8/07 21:00  

Post a Comment

<< Home