<$BlogRSDUrl$>

Monday, July 23, 2007

"The Prince's Tale"

Hieronder ga ik dus wel degelijk spoileren over Deathly Hollows, dus lees niet verder als je het boek nog niet uit hebt!
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Als snape-fangirl móet ik natuurlijk een keer goed mijn hart luchten over HP7. Op een gegeven moment in HP7 was ik even bang dat ze hem uiteindelijk toch 'slecht' zou laten zijn. Maar alle 'Snape=good'-aanhangers bleken dus al die tijd gelijk te hebben gehad. *YAY* Ik ben echter nooit een aanhanger geweest van de Lily-Snape theorie, maar nu bleek het toch zo te zijn. Dat verbaasde me dan ook wel.

The Prince's Tale was een werkelijk prachtig en ontroerend hoofdstuk. Het verklaart alles en is zeer verhelderend, maar tegelijkertijd dringt het tot je door wat voor een triest leven Snape heeft gehad en hoe alleen hij altijd is geweest.

Hij groeit op in een niet bepaald liefdevol gezin. Dan vindt hij eindelijk iemand die hem accepteert, maar verliest hij de persoon waar hij van houdt aan zijn aartsrivaal, omdat hij zelf een aantal verkeerde keuzes maakt in zijn leven. Vervolgens vind zij de dood, mede door zijn schuld en moet hij daarmee verder zien te leven. Hij belooft daarom Lily's zoon te beschermen en in leven te houden en te spioneren voor Dumbledore. Jaren later heeft Dumbledore, die hij inmiddels is gaan waarderen, door zijn eigen stomme schuld niet lang meer te leven en besluit hij dat Snape hem dan maar moet doden. "And my soul, Dumbledore? Mine?" En dan komt hij er vervolgens ook nog eens achter dat na al die jaren Harry beschermd te hebben voor Lilly Harry zijn dood tegemoet treed, omdat hij een stukje van Voldemort in zich heeft. En dan heb hebben we het nog niet eens gehad over hoe hij zich telkens als Death Eater moet bewijzen om Voldemort in hem te laten blijven geloven en hoe iedereen zich daarom tegen hem keert. Waaaaaaaaah, daar zou iedereen toch compleet mesjogge van worden!?

Ik had van te voren serieus al bedacht dat Snape HP7 niet zou overleven. Ik kon me eigenlijk ook niet voorstellen hoe JK hem wél zou kunnen laten leven, dus op zijn dood was ik al enigzins voorbereid. Ook al hoopte ik natuurlijk met heel mijn hart dat het niet zo ver zou komen. Uiteindelijk bleek mijn vermoeden toch te kloppen en stierf hij, maar de manier waarop vond ik werkelijk verschrikkelijk. Shockerend, bruut en totaal onnodig (zoals de andere doden overigens). Had ze hem nu werkelijk geen waardiger einde kunnen gunnen? Natuurlijk was hij geen vriendelijke figuur, maar iets meer respect had toch wel gemogen. Had hem dan in een gevecht met Voldemort laten sterven...

Ik vond het feit dat hij stierf kijkende in Lily's ogen prachtig. Ook Snape's Patronus was ontroerend. En dat Harry zijn zoon naar hem heeft vernoemd en zegt dat het helemaal niet erg is om in Slytherin terecht te komen, omdat de man naar wie hij zijn zoon vernoemd heeft de moedigste man was die hij ooit gekend heeft. *sobs*

Uiteindelijk begrijp ik nu na 2 dagen over niets anders te hebben kunnen nadenken dat er bijna geen ander eind voor Snape mogelijk was. Hoe had Harry anders ooit uit moeten vinden wat hij nu via Snape's herinneringen ziet? Harry had hem nooit geloofd als Snape het tegen hem had verteld. *Ik heb Dumbledore gedood op zijn eigen verzoek en oh ja, ik ben al die tijd verliefd geweest op je moeder!" Ik denk dat Harry hem terplekke de Avada-vloek had toegewenst.

Was Snape in boek 5 nu maar gewoon wat later teruggekomen toen Harry zijn 'Worst Memory' zag, dan had Harry misschien begrepen dat het niet de ergste herinnering was vanwege de pesterij van de Marauders (die nu overigens met z'n allen dood zijn), maar vanwege het feit dat hij op dat moment Lily pas echt verloor.

Het is zo frustrerend dat je de keuzes van JK enigzins kunt begrijpen maar er tegelijkertijd niet mee kunt leven hoe het geëindigd is. Ik kan het maar niet loslaten. Dat zullen andere mensen waarschijnlijk ook hebben als hun favoriete karakter Fred, Mad Eye, Tonks, Hedwig, Dobby of Lupin was... Ik kan dan ook zonder enige moeite nog bladzijdes vol schrijven over andere zaken uit Deathly Hollows die ik geweldig vond, positief danwel negatief.

Maar toch alle respect voor JK, want met Snape heeft ze een geweldig intrigerend en complex karakter geschreven. Een karakter dat je niet vaak tegenkomt in dit soort boeken.

3 Comments:

Blogger Juhani said...

Ik kan eigenlijk niet meer zeggen dan: amen!
The Prince's Tale is mijn favoriete hoofdstuk uit het boek denk ik, en inderdaad, Snape is alleen maar intenser en interessanter geworden door dit boek.

23/7/07 20:19  
Blogger Unknown said...

a- fucking -men!

argh, ik ben een stomme sentimentele muts, nu ik jouw post lees moet ik verdorie weeral bijna janken! ik vond het zo triest, maar wel heel erg mooi. en ik had dus al die tijd gelijk gehad met mijn Snape-theorie, alleen dacht ik dat Harry hem misschien wel zou doden. maar gelukkig was dat niet zo. en... wel. ik vond het boek mooi, ik was helemaal gegrepen, maar het is zo sad. vooral Fred! dat kan ik niet aan. maar goed.

*hugs*

29/7/07 11:29  
Blogger Unknown said...

All in all vond ik het ook echt fantastisch om te lezen, het hele boek, maar als er iets is waar ik heel teleurgesteld door ben en wat de luister een beetje van de serie afhaalt voor mij is het ongelooflijk traditionele einde en de verschrikkelijk conventionele denkbeelden door het hele boke heen.

14/8/07 21:03  

Post a Comment

<< Home